Her yıl dünyanın pek çok ülkesinden binlerce kişi Avrupa'nın en güzel coğrafyasında çok özel bir tren yolculuğu için İsviçre'ye geliyor. Glacier Express*, çoğu yerde kara yolunun geçemediği engebeli coğrafyada 290 km'lik güzergahındaki nefes kesen manzaraları panoramik camlı vagonlarda seyretme imkanı veriyor. Ocak ayının ortasında ben de bu keyfi yaşadım, yol boyunca tüm gördüklerimi hafızama kazıdım, trenin yavaşlığından istifade ederek fotoğraf ve video çektim, Portekizli seyahat arkadaşlarımla kadeh kaldırdım.
Glacier Express bütün yıl boyunca Sankt Moritz ile Zermatt arasında her iki yönde sefer yapıyor. Yedi buçuk saatlik yolculuk göz açıp kapayıncaya kadar bitiyor, daha önce arabayla gezdiğim bölgede yolların geçmediği vadiler, içinden sadece trenlerin geçtiği tüneller ve köprüler, çağlayarak akan sular ve dağların eteklerinde uçurumların kenarında asılı gibi duran köyler gördüm. Böyle güzel bir yolculuğu blogda tanıtmaktan mutlu olacağım, bilmek isteyeceğiniz her şeyi yazıyorum, umarım keyifle okunur.
Glacier Ekspress yolculuğunun tarihçesi - Genel bilgiler - İstatistikler.
Glacier Express treni 25 Haziran 1930 tarihinde Visp ile Brig arasındaki bağlantı hattının açılmasıyla seferlerine başlamış. St Moritz ve Zermatt kasabalarına ulaşımın kolaylaşması bu iki yerleşimin İsviçre'nin önemli kayak ve turizm merkezleri haline gelmesini sağlamış. 1 Eylül 1942'de elektrikli tren sistemine geçilmiş, ancak savaş yüzünden 1948 yılına kadar seferlere ara verilmiş.
Bölgedeki zorlu kış koşulları sebebiyle 1982 yılına kadar sadece yaz aylarında çalışan tren hattı
26 Haziran 1982 tarihinde Furka tünelinin açılmasıyla tüm yıl boyunca hizmet vermeye başlamış.
2006 yılından itibaren yeni panoramik camlı modern dizaynlı vagonlar hizmete girmiş. İklimlendirme sistemli modern vagonlar ve ergonomik tren koltuklarıyla maksimum konforlu bir yolculuk hedefleniyor.
Glacier Express günümüzde iki ayrı tren şirketinin ortaklığıyla işletiliyor, Matterhorn Gottard Bahn (MGB) ve Rhatische Bahn (RhB).
Glacier Express toplam 7,5 saatlik yolculuk süresince 2,033 metre ile en yüksek irtifaya Oberalp geçidinde ulaşıyor. Kış aylarında kara yolu ulaşımına kapalı olan bu geçitten Ekim ayında arabayla geçmiştim. Ürpertici uçurumlar ve kıvrılarak yükselen alçalan bu yol hiç bitmeyecek gibiydi.
Glacier Express her iki yöndeki yolculukta toplam 290 km yol gidiliyor. Ortalama hız 34 mph. Avrupa'nın en yavaş ekspres treni olma özelliği yolcuların seyir konforunu arttırıyor.
Glacier Express yolculuğunun en merak edilen manzaraları, Landwasser ve Albula viyadükleri, Rhone vadisi, Andermatt ve Oberalp Geçidi. Yolculuk boyunca 91 tünel ve 291 köprüden geçiliyor.
Yolcu sayısının rekoru 2000 yılında 250 bin yolcu olarak belirtiliyor. Yolcu istatistiklerine bakıldığında, grup bilet alımlarında: % 50 Almanya vatandaşları, % 30 Güney Asya kökenli (Japonya, Tayvan, G.Kore) yolcular, % 20 ise diğer Avrupa ülkeleri ve ABD/Kanada vatandaşları. Diğer taraftan bireysel bilet alımlarında Almanya ve İsviçre'den sonra yine Güney Asya geliyor.
Glacier Express Bilet Fiyatları. Nasıl bilet alınır? Koltuk seçimi. Yemek ve içecekler.
- glacierexpress.ch resmi sitesinden online bilet satış ve rezervasyon işlemi yapılıyor. Swiss Travel Pass (Swiss Travel Pass Youth/Youth Flex), Half fare Card, Eurail Pass ve Interrail Pass gibi özel indirim/seyahat kartları da kullanılıyor.
Tek Yön temel bilet fiyatı (Zermatt-St.Moritz /St.Moritz-Zermatt) 1.sınıf için 262 CHF, 2. sınıf için 149 CHF.
Rezervasyon ücreti zorunlu. Yaz döneminde (15 Temmuz-15 Eylül) 43 CHF, ilkbahar ve sonbahar aylarında 33 CHF ve kış aylarında 23 CHF rezervasyon ücreti alınıyor.
Öğle yemeği opsiyonel. Eğer set menü alınacaksa (çorba, ana yemek ve tatlı) 43 CHF. Sadece ana yemek ise 30 CHF.
Özetle, toplam fiyat, temel tren bileti fiyatına rezervasyon ücreti ve eğer isteniyorsa öğle yemeği eklenerek bulunuyor. 0-6 yaş arası ücretsiz. 6- 16 yaş arası bilet fiyatının yarısını ödüyor.
Tüm vagonlarda panoramik pencereler bulunuyor. Birinci sınıf vagonların ikinciden çok büyük bir farkı yok, aynı servis veriliyor; beyaz masa örtüleri. porselen tabaklar, garsonların servis ettiği öğle yemeği ve içecekler.
Set menü öğle yemeğinin bilet alırken rezerve edilmesi gerekiyor. Çorba, ana yemek ve tatlıdan oluşan menü ücreti biletle birlikte tahsil ediliyor. Rezervasyon yaparken öğle yemeği için normal menü, vejeteryan menü ve alakart şeklinde seçenekler mevcut. Sıcak/soğuk/alkollü içecekler yemek ücretine dahil değil. Set öğle yemeği menüsü 43 CHF. Sadece ana sıcak alınırsa 30 CHF.
Ana sıcak: Salçalı Et ve Spaetzle tabağı |
Glacier Express kalkış varış saatleri. Yaz ve kış Tarifesi.
- St.Moritz - Zermatt (30 Mayıs tarihine kadar geçerli) kalkış 9:15 varış 17:10
- Zermatt - St. Moritz (30 Mayıs tarihine kadar geçerli tarife ) kalkış 8:52 varış 16:40
10 Mayıs'ta başlayan Yaz tarifesi 14 Ekim'de sona eriyor.
Trene St.Moritz ve Zermatt dışında, Andermatt, Brig ve Chur'dan binmek mümkün. Chur'dan binildiğinde 1.sınıf bilet ücreti CHF 210, 2.sınıf bilet ücreti CHF 119 oluyor.
Davos'tan geliş/gidiş için bağlantı istasyonu Filisur; Davos Platz -Filisur arası 18 km ve 25 dk. sürüyor.
Kış aylarında karşılıklı olarak günde 1 sefer yapılırken, yazın 3'e çıkıyor.
15 Ekim - 9 Aralık tarihleri arasında seferlere ara veriliyor.
GEX de fotoğraf çekmek - öyle zor ki:)
Fotoğraf çekmek için cama yapışanlar:) |
Yol boyunca sadece bir kere fotoğraf molası veriliyor, Andermatt yakınında meşhur Oberalp geçidinde 10 dakikalık bir mola. Bembeyaz tepelerin ortasında kayakçıların bazen el sallayarak bazen ilgisizce hızla kayarak geçtiği bu noktada temiz ve buz gibi bir nefes aldık ve selfie çeken grubun neşesine ortak olduk. Böyle bir iki mola daha olsaydı güzel olurdu.
Oberalp Geçidi |
Bazı hatırlatmalar. Faydalı notlar...
Yolculuğun başında ücretsiz olarak dağıtılan kulaklıklar ile Glacier Express rotasındaki önemli kasabalar, tünel ve köprüler vs. hakkında verilen bilgileri İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca ve Japonca dinlemek mümkün. İsviçre'deki tren yolculuklarında aynı anonsların tek tek bir kaç dilde tekrarlanması sıkıcı oluyor, bu uygulamayı beğendim.
Trene bindikten kısa süre sonra güneş gözlüğümü taktım ve ancak saat 16:00'da çıkardım, eğer güneşli bir günde seyahat ediyorsanız panoramik camların da etkisiyle etrafı görmek zorlaşıyor. Güneş gözlüğünü unutmamalı!
Vagonları birbirine bağlayan kısa koridorda telefon şarj etmek mümkün. Yolcu vagonunda priz bulunmuyor.
Vagonlarda palto askısı bulunuyor, bavul ve çantalar için ise kısıtlı bir yer ayrılmış, olabildiğince hafif olmak gerek.
I.sınıf ya da II.sınıf farketmiyor; tüm içecekler (sıcak- soğuk ve alkollü içecekler) ücretli.
Son durağa yaklaşırken Glacier Express logolu çanta, şapka, magnet, kahve kupası satışı yapılıyor. Magnet, şapka ve küçük sırt çantası aldım, çanta 34, şapka 21, magnetler 8 CHF.
Her ne kadar "en yavaş giden ekspres tren" olarak lanse edilse de vagonlar arasında dolaşırken dikkat etmeli, zira sık sık viraj aldığı için dengede durmak zor oluyor.
Yemekte İsviçre birası istedik, Calanda Edelbrau getirdiler, özellikle tavsiye ederim. Menüde yer alan tatlı 'semifreddo' bademliydi, ve o da çok lezzetliydi. Menüdeki çorba olmasa da olurmuş, soslu et ve geleneksel spaetzle makarna lezzetliydi. Servis elemanları Portekiz asıllıymış, yan masamızdaki Portekizli yolcularla bol bol sohbet ettiler, onlara gösterdikleri izzeti ikram bize de faydalı oldu, Portekizce bilen yolcular bu trende şanslı sayılır:)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder