Dünyamızı keşfetmeye hazır mısınız? dağlar, ovalar, göller... ülkeler, şehirler, kasabalar... değişik kültürler...
Hepsi bizi bekliyor...

28 Tem 2013

KUZEY İSPANYA IV: KASTİLYA VE LEON BÖLGESİ

Kuzey İspanya'yı keşfe devam... Asturias (Asturya) ve özellikle Oviedo bizi tam anlamıyla mest etti, artık çıta bir kere yükseldi, herhalde kolay kolay hiç bir yer bizi çok fazla etkilemez diye düşünüyorduk ama yanılmışız. Kastilya Leon (Castilla y Leon) topraklarında yol alırken ufku kaplayan sıradağlar, yeşilin az olduğu, kayalık topraklar beni ürküttü ilk önce, sanki otoyolda tek başımıza gidiyorduk. Bir süre daha devam etti bu durum, yol bazen dağların arasına girdi, tüneller birbirini kovaladı,  tek tük araba ve kamyon görmeye başladık, yavaş yavaş bitki örtüsü güzelleşti, dağlar yeşillendi, kısa bir süre sonra bölgenin en büyük şehri Leon'a geldik.

Plaza de San Marcos (San Marcos meydanı)  ve San Marcos Manastırı

Kastilya Leon ( Castilla y Leon) İspanya'nın en büyük bölgesi imiş.  1983 yılında Castilla la Vieja ve Leon'un birleştirilmesiyle oluşmuş. Orta çağdan kalan kaleler, kale şehirler, katedral,   manastır ve diğer tarihi yapıların çok iyi korunduğu, dolayısıyla epey turist çeken bir bölge. Her yerden tarih fışkırıyor derler ya aynen öyle, fotoğraf makinesini bir an olsun elinden bırakamıyor insan, eski sokaklarda birbirinden güzel zarif binalar, köprüler, heykeller...  zamanın nasıl geçtiğini hiç anlamadık.

Parador de Leon'un görkemli ön cephesi
Leon büyük bir şehir değil,  geniş caddelerin, bulvarların tarihi yapılarla uyumlu olarak düzenlendiği dikkatimizi çekti,  düzenli ve tertemiz, tıpkı diğer Kuzey İspanya şehirleri gibi... Otelimizin adı Parador Leon. Parador ne demek bilmiyoruz, ama ben araştırmamı yaparken tarihi bir bina olduğunu  okuyunca tercih etmiştim. Otelin olması gereken meydanda büyük,  geniş, görkemli bir bina var, bavulunu sürükleyen birisi kapıdan çıkıyor, tamam burası, böyle bir oteli ilk defa görüyoruz, büyük bir park yeri var, arabayı bırakıp resepsiyonu arıyoruz, derken binadan içeri girince epey şaşırdık ve mutlu olduk. Yüksek tavanlar, eski mobilyalar, tablolar, çeşitli sanat eserleri, devasa merdivenler...  İlk şaşkınlığımız geçince resepsiyon görevlisiyle yaptığımız sohbet sonucunda epey bilgi sahibi olduk.  Parador ile başlayacak olursak, İspanya'da sarayların, manastır ve diğer tarihi binaların aslına uygun şekilde onarılarak turizmin hizmetine sunulması "Parador sistemi" ile oluyormuş. Bizim kaldığımız Parador Leon, şehrin merkezi sayılan meydanlardan birinde yer alan tarihi bir manastırı mesken ediniyor. Yapımına 16.yy'da başlanan San Marcos Manastırı, Bernesga köprüsünün yanında, San Marcos meydan üzerinde merkezi bir konuma sahip. Manastırın yapılış amacı meşhur "Camino de Santiago" hacılarının uzun ve meşakkatli yolculuğunda ibadet ve konaklama ihtiyaçlarını karşılamak. Bu müze-otelin her Leon ziyaretçisi tarafından muhakkak görülmesi-gezilmesi  gerekir.

müze değil! Parador Leon iç avlu...

heykeller ve oymalı tavan etkileyici...
Odamıza yerleşip hemen keşfe çıkıyoruz. Bol ağaçlı bir avlunun etrafına dizilmiş olan heykelleri inceliyoruz. Karnımız acıkıyor, ana girişin hemen solundaki kafe benzeri bölümde Jamon İberico sandviçlerimizi yedikten sonra ver elini Leon sokakları...

Leon tarihi şehir sokakları...
Tarihi şehir otelimizden 15 dakikalık bir yürüyüş mesafesinde, yollar sakin, hava mevsim için biraz serin, yol giderek daralıyor, eski şehrin sokaklarında araba trafiği yok. Pastaneler, eczaneler, restoranlar, butikler... Çoğunun tabelasında kuruluş tarihi yazıyor, 1800'lü tarihler epey fazla, bakışıyoruz eşimle bir an, aynı şeyleri düşündüğümüzden eminim. Leon tarihine sahip çıkan insanların yönetiminde yaşlandıkça daha da güzelleşmiş, ne diyeyim, darısı başımıza...

Akşam bölgeye özgü yemekleri tatmak istedik, kısa bir yürüyüşten sonra bulunduğumuz meydana inen caddelerden birinde güzel bir restoran keşfettik.  Sahibi sadece İspanyolca konuşmasına rağmen Kastilya Leon'da neler yenmesi gerektiğini buzdolabındaki önceden hazırlanmış etleri göstererek anlattı bir şekilde, ızgara etler ve fırında kızartılmış patatesler... Sunum çok özenli olmasa da basit ama lezzetli bir yemek yedik. Burada her türlü et büyük parçalar halinde güveç içinde patates ve sebzeler ile pişiriliyor ya da ızgara yapılıyormuş. Kışların uzun sürdüğü sert bir iklime sahip olan bölgede patates ve biber türleri başta olmak üzere sebzelerin de sık kullanıldığı bir yöresel mutfak geleneği var, bizim pastırmaya benzeyen Jamon iberico ise günün her saatinde tüketilebiliyor. Genellikle bir kadeh kırmızı şarap ve peynir eşliğinde, bazen meyve eşliğinde, ama en güzeli kesinlikle çıtır ekmekler üzerinde...

Jamon İberico (incecik kesilir, muhteşem lezzetlidir...)
Parilla Louzao,  Leon
 Lezzet tam, sunum biraz zayıf...
değişik biberler közlenip, lezzetli soslarla sunuluyor...
biber burada mutfağın kralı...

Sabah tekrar tarihi şehirdeyiz. görkemli Leon katedralini geziyoruz, 1205 yılında yapımı başlanan gotik katedralin rengarenk vitray pencereleri çok güzel, Santa Maria de Leon  olarak da bilinen görkemli katedralin ziyaretçisi epey fazla, giriş ücretli, 4 € bilet parasına kıyıp şöyle bir dolaşıp çıkıyoruz. Etkileyici bir mimarisi var.

Santa Maria de Leon ( KATEDRAL )
Katedralin rengarenk camları güneş ışığını en iyi şekilde içeri alıyor ...

Şehrin ve bölgenin tarihini merak ettiğimiz için ana caddelerden birindeki müzeyi bulduk, müze dikkat çekmeyen modern bir bina, ancak müzenin içeriği harika, eski çağlardan kalan buluntulardan başlayarak bölgenin tüm tarihini özetliyor, hatta geleneksel giysilerden örnekler de bulunuyor. Her katta bulunan görevliler ziyaretçilerle yakından ilgileniyor, bir ara biz bir galeriyi pas geçtik, artık aşağıya iniyorduk, oradaki bir genç kız bizi neredeyse kolumuzdan çekerek yukarı çıkardı, meğerse kaçırmamamız gereken  tablolar varmış, hayatımda ilk defa böyle bir ısrar ile karşılaşıyorum bir müzede, ilginç bir anı olarak kalacak.
Leon civarındaki en eski arkeolojik buluntulardan biri, Muzeo de Leon
Ertesi gün Burgos'a gitmek üzere yola çıktık, Leon- Burgos arası yaklaşık 2 saat kadar sürüyor. Yollar nefis, yüksek dağlar eşlik ediyor yolculuğumuz boyunca,  doruklarında hala az da olsa kar var,  dağlar ve vadiler birbirini takip ediyor, doğuya doğru gidiyoruz.  Burgos yazısını görmemizle ana caddeyi  görmemiz bir oluyor, çoğu Avrupa şehri gibi ortasından bir nehir geçiyor, arka planda büyük katedralin kuleleri...

Nehir kıyısından katedrale bakış... Burgos şehri

Burgos Eski şehrin görkemli kapısı (kale formunda)
Burgos katedrali - Ön cephe

Burgos katedrali - fıskiyeli meydan

Burgos - Tarihi bir kapı ...
Eski şehrin görkemli kapısından içeri girince katedral hemen karşımızda, büyük bir meydana bakan katedral belli ki epey turist çekiyor. Aniden çanlar çalmaya başladı. Saat 12:00 olmuş. Leon'da yaptığımız kuvvetli kahvaltıdan olsa gerek, hiç aç değiliz.

Katedralin arkasındaki tepede yarım saat kadar yürüdük, sevimli küçük bir şehir burası... Henüz turizm sezonu tam başlamadığı için çoğu hediyelik eşya dükkanı kapalı, oğlumun istediği gibi özel bir şey bulamadık ama magnet aldık. Meydanda oturup kahve içtik, geleni gideni seyrettik. Güneşin pırıl pırıl parladığı aydınlık bir günde telaşsız ve huzurlu Burgos'un tadını çıkardık.

Artık Burgos'dan ayrılma vakti, akşam yemeğinde San Sebastian'da olmak istiyoruz.  San Sebastian yani Bask dilinde Donostia, benim favori şehirlerimin ilk üçünde yer alıyor.Yaklaşık 3 sene önce, San Sebastian'ı görmek için Madrid seyahatimizi uzatmış ve uzun yağmurlu bir yolculuktan sonra şahane bir gün batımı eşliğinde şehre girerken burayı çok seveceğim demiştim. Kuzey İspanya'nın son notlarında güzeller güzeli San Sebastian'ı yazacağım.

KASTİLYA LEON BÖLGESİ REHBERİ
  1. Parador Leon (Hostal de San Marcos) Plaza de San Marcos, 7 24001 Leon leon@parador.es
  2. İspanya'da parador aramak, bilgi ve rezervasyon için  reservas@parador.es
  3. Museo de Leon  Plaza de Santo Domingo, 8 24002 Leon (hafta arası 10:00 - 14:00 16:00 - 19:00)
  4. Restoran Parilla Louzao  Calle Juan Madrazo 4 24002 Leon parillalouzao.com
  5. Leon ve Burgos dışında bölgenin başkenti olan Valladolid üçüncü bir seçenek olarak değerlendirilebilir, o zaman Leon 2 gün, Valladolid  ve Burgos yarım gün yeterli olacaktır. Leon - Valladolid arası 2 saat.
  6. Kastilya Leon bölgesi kışları soğuk ve yağışlı (kar da var), yazları sıcak ve kurak geçen bir bölge olduğu için bizim tercih ettiğimiz Haziran ayı, ya da nispeten serin olan Eylül ve Ekim ayları tercih edilmeli.
  7. THY bölgede herhangi bir şehre henüz uçmuyor. Madrid, Santiago de Compestela ya da Bilbao'ya uçarak Kuzey İspanya şehirlerine kolaylıkla ulaşılabilir. Araba kiralamak dışında trenle gitmek de mümkün.